Friday, July 1, 2011

QIAMMULLAIL............................................

Utazah aku penah cakap kalau xdpt buat sehari qiamullail...seminggu pun boleh............kalau xleh seminggu............... hurmmm sebulan pun leh.....kalau xleh jugak.........setahun sekali pun leh.............. bayangkan ALLAH SWT nak bagi pahala....aku jarang buat.......... huhu...kadang-kadang keadaan sukar untuk dimengertikan, ditafsirkan........maka kembara Hidup aku ni mesti diteruskan...Ya Allah....redhailah perjalananku...touching woooooooooooooooo................insaf2... bile ade kesempatan untuk berqiamullail mlm ni....aku rase seronok dan teruja.....NABI SAW bersabda...."bangunlah untuk dirikanlah solat sedangkan manusia lain sedang tidur nescaya kamu akan masuk Syurga dengan selamat" sbb Qiamullail nie satu cara kiter mendekatkan diri kepada Allah yg sgt dituntut oleh agama. Qiamullail adalah bangun seper3 mlm untuk melakukan ibadat tertentu seperti solat, doa, zikir dn lain2.....wahhhhhhhhh......"manis nyerrrr kurma ituuuuuuuuuuuuu"

Solat Sunat yang digalakkan dibuat ketika QIAMULLAIL

1. Solat Sunat Awwabin adelah..... solat sunat, Awwabin tu setazah aku ckp solat orang yang sering bertaubat

2. Sembahyang tahajud............ ialah solat sunat yang dikerjakan diwaktu malam pas bangun dr tidur hurmmmm kire mase buat qiamullail lah..............

3. Solat Sunat Hajat merupakan solat sunat yg diwat utk memohon hajat atau kiter berada dalam kesulitan. biasenyer solat ni dilakukan secara sorang2 (feel ape nak dihajatkan), kadang2 dibuat secara berjemaah sekiranya berhadapan kesulitan umum atau mahu berniat seperti mintak hujan biler dah kemarau lame sgt mcm kat kelantan dulu.....huhu.....sakit, dan exam...hahhhh!! korng igt x korg qiamullail kat skool dulu... korg wat pe huuhhh??? ehhh aku??? dulu mase form 3 org tgh qiammullail aku merempit dgn si bedah naik motor pakai telekung.....hahahahahha.....sampai kat pulapol kene marah dgn polis.....keh..keh..kehhhh.. hurmm pastu ustat aku ckp solat hajat ni bace ni aje........
.
Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat hajat 2 rakaat kerana ALLAH Taala.
  1. Selepas Al-Fatihah rakaat pertama baca ayat Kursi 1 kali.
  2. Selepas Al-Fatihah rakaat kedua baca surah Al-Ikhlas 11 kali. n maser sujud terakhir bace 11 kali lagi surah Al-Ikhlas dan sertakan di dalam hati segala hajat-hajat kiter ni........huhu..teringat mase kat kampung mak mentua aku wat solat hajat untuk Mirza Afiq nak operate.....kali ni aku niat berqiammullail untuk Mirza Afiq supaya cepat di buat pembedahan dan selamat semuanye..... sebab dah bertangguh 4 x ni....huhu....
4. Solat Sunat Taubat merupakan solat yg dibaut untuk mintak keampunan setelah aku menginsafi perbuatan mungkar. Perbuatan mungkar itu x patut dibuat lagi selepas bertaubat ataupun orang itu dikira memain-mainkan taubatnyerrrrrrrrr......YA ALLAH..........

5. n yg last sekali..........Solat Sunat Witir merupakan solat yang dilakukan pas isyak....kire witir ni dibuat last pada qiamullail tu lah..........1 rakaat pun leh....3 pun leh....asal no ganjil.......

No comments:

Post a Comment